Archive Lectures & Events 2020

09

Dec

2021

18:00

DGLR lecture in cooperation with RAeS Hamburg, HAW Hamburg, VDI and ZAL

 

Open Science, also der offene Zugang zu wissenschaftlichen Ergebnissen, ist eine politische Priorität der EU, die im aktuell anlaufenden Rahmenprogramm Horizon Europe umgesetzt werden soll. Die Erwartungen sind, dass Forschung damit dynamischer, transparenter und effizienter wird. Dies soll in allen Forschungsbereichen realisiert werden.

Open Science wird somit auch in der gemeinsamen europäischen Luftfahrtforschung ihren Einzug halten - eine der wichtigsten Quellen für Forschung und Innovation in diesem prestigeträchtigen und wirtschaftlich bedeutenden, international hart umkämpften Industriesektor. Es stellt sich die Frage: Ist diese Idee genial, da sie der Luftfahrt neuen Schwung, neue Technologien und neue Geschäftsmöglichkeiten bringen wird? Oder stellt es im Gegenteil ein geradezu wahnsinniges Unterfangen dar, das den technologischen Vorsprung und damit die ausgezeichnete, hart erkämpfte Position der europäischen Luftfahrtindustrie auf dem Weltmarkt gefährden wird? 

 

Martin Spieck ist seit 25 Jahren in der Luftfahrtforschung tätig. Der Vortrag stützt sich auf Ergebnisse aus dem EU-Projekt OSCAR, in dem Vor- und Nachteile von Open Science für die Luftfahrtforschung untersucht wurden.

 

 poster_2021_12_09_OpenScience.pdf (364 KB)

 

Date:
Time:
09.12.2021
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Dr.-Ing. Martin Spieck, Thelsys und DGLR, Bezirksgruppe Hamburg
Location:
 
Online with Zoom. See flyer for link
Contact:
Richard Sanderson  

27

Jan

2022

18:00

RAeS lecture in cooperation with DGLR, HAW Hamburg, VDI & ZAL

Lecture in English

 

Today, contrails contribute the largest share to the climate impact from aviation, even surpassing the warming by its carbon dioxide emissions. While CO2 has atmospheric lifetimes of about a century, contrails live only for few hours and thus provide a fast option to reduce the climate impact from aviation.

 

The current status of knowledge on aircraft emissions and contrails in light of results from recent aircraft campaigns and research activities will be presented. Operational and technological measures to reduce the climate impact from aviation will be discussed with a focus on contrail avoidance. A contrail avoidance test experiment has been performed during the CIRRUS-HL aircraft campaign in summer 2021. Results from the CIRRUS-HL include the assessment of the quality of weather and contrail forecast. The potential for flight routing for contrail avoidance or reducing contrail warming by a shift to daytime flight routes will be shown. The impact of technological measures, i.e. low aromatic fuels and new engines on emissions and climate will be presented and an outlook on future fuels will be given.

 

Biography

Christiane Voigt is also Professor for Atmospheric Physics at the University Mainz. Her research focuses on the aviation impact on atmospheric composition and climate. She coordinates aircraft campaigns on emission and contrail measurement in cooperation with international partners and combines the airborne experiments with modelling to investigate the potential of current and future technologies for sustainable aviation.

 poster_2022_01_27_ContrailAvoidance.pdf (268 KB)

Date:
Time:
27.01.2022
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Prof. Dr. Christiane Voigt, Head of Department Cloud Physics, German Aerospace Center (DLR)
Location:
 
Online with Zoom. See flyer for link.
Contact:
Richard Sanderson