Branch Lectures & Events

26

Nov

2019

19:00

Date:
Time:
26.11.2019
19:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Regina Loibl, FÄ für Innere Medizin und Arbeitsmedizin Rettungsmedizin, Airbus Operations GmbH
Location:
 
Anglo-German Club, Harvestehuder Weg 44, 20149 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

28

Nov

2019

18:00

Vortrag der HAW Hamburg in Kooperation with DGLR, RAeS & VDI

Die Fw200 Condor, ein viermotoriges Langstrecken- Passagierflugzeug zählte 1937 zu den modernsten Passagierflugzeugen der Welt. Sie war die größte Passagiermaschine, die in Bremen komplett konstruiert und gebaut wurde.
Erstkunde war die Deutsche Lufthansa; der Erstflug erfolgte nach nur zweijähriger Entwicklungszeit am 9. September 1937. Die CONDOR stellte diverse Langstreckenrekorde auf, unter anderem den ersten Non- Stop- Transatlantikflug am 10.08.1938 nach New York. Dieses Flugzeug war eine technologische Spitzenleistung in der deutschen Luftfahrtindustrie. Es zeichnete sich durch modernste Technologie, so z.B. die Glattblech-Schalenbauweise mit ausgezeichneter Aerodynamik aus.
Es gilt als Vorläufer einer Generation von Verkehrsflugzeugen, die den zivilen Luftverkehr bis zum heutigen Tage prägen. Ziel der Restaurierung ist es, eine komplett restaurierte, nicht flugfähige, aber rollfähige CONDOR im Deutschen Technik Museum Berlin ausstellen zu können. Diese erfolgte in einer Kooperation von Airbus Bremen, Deutschem Technikmuseum Berlin, Lufthansa Berlin-Stiftung in Hamburg Fuhlsbüttel und Rolls Royce Deutschland in Oberursel.

 

 poster_2019_11_28_RestaurierungFW200Condor.pdf (469 KB)

Date:
Time:
28.11.2019
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Dipl.-Ing. Klaus Hertel, ehemals Airbus Bremen
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Berliner Tor 5 (Neubau), Hörsaal 01.11
Contact:
Richard Sanderson  

05

Dec

2019

18:00

DGLR lecture in cooperation with RAeS, HAW-Hamburg & VDI

 

Flüssiges Wasser ist ein Universalstoff und kommt auf überraschend vielen Körpern unseres Sonnensystems vor. Hierbei nimmt die Erde als Wasserplanet einen besonderen Raum ein; die Erkundung ihrer Meerestiefen ähnelt der Raumfahrt. Auch der heutige Wüstenplanet Mars besaß in seiner bewegten Frühzeit einen Urozean und ausgedehnte Fluss-Systeme, deren ausgetrocknete Verläufe noch sichtbar sind.

Darüber hinaus gibt es zahlreiche Hinweise auf Wasserozeane unter den Eiskrusten von verschiedenen Monden der Riesenplaneten - insbesondere beim Jupitermond Europa und dem Saturnmond Enceladus.

Überdies gilt flüssiges Wasser als zentrale Voraussetzung für die Entstehung von Leben, was gerade im Hinblick auf den Mars verstärkt diskutiert wird.

 

 poster_2019_12_05_Wasserwelten.pdf (574 KB)

Date:
Time:
05.12.2019
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Dr. rer. nat. Thilo Günter, DGLR Hamburg
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

09

Jan

2020

18:00

Winglets@Airbus

RAeS lecture in cooperation with DGLR, HAW-Hamburg & VDI.
Lecture in English if requested.

 

Winglets, the small "wings" at the tip of aircraft wings, have long been of particular interest. Do they only offer a convenient area for the airline logo, or are there any other good reasons for equipping a aircraft with winglets? In fact, winglets have a global influence on the flow field and can thus make a significant contribution to reducing air resistance.

But how does a winglet work in detail? How can aerodynamic mechanisms be used to generate a noticeable effect on the aircraft system in a severely restricted parameter space? It also requires profound knowledge of various interactions with other disciplines.

Is the integration of winglets the real challenge? There are clear differences between retrofitting existing aircraft or a new design.

Finally, all solutions, along with their respective motivations, will be presented on the basis of the complete Airbus fleet.

 

 Poster_2020_01_09_Winglets.pdf (118 KB)

Date:
Time:
09.01.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Dr.-Ing. Gerd Heller, Senior Aerodynamics Expert, Airbus Operations
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

23

Jan

2020

18:00

RAeS lecture in cooperation with DGLR, HAW-Hamburg & VDI

 

Featuring one of the most voluminous cargo holds of any civil or military aircraft flying today, the Airbus Beluga plays a key role in keeping Airbus production and assembly network operating at full capacity. The current fleet of 5 Beluga, based on A300-600, carries complete sections of Airbus aircraft from different production sites around Europe to the final assembly lines in Toulouse, France and Hamburg, Germany.

To support the A350 XWB ramp-up and other production rate increases, Airbus will gradually replace its current Beluga’s with six BelugaXL aircraft, derived from the company’s versatile A330 widebody product line. Veronique Roca, Chief Engineer of the BelugaXL, will tell us about the BelugaXL since its launch in Nov 2014. With the First Flight in July 2018, the BelugaXL is now in the middle of the Flight Test Campaign, on its way to certification later in Q3 2019.

 

Veronique has been BelugaXL Technical Director & Chief Engineer since 2016.  As part of her mission she holds the Technical Authority to define and validate the target configuration of the aircraft, in line with operational and certification requirements, and meeting highest safety standards. Previously, Veronique was A330 Chief Engineer for France for two years.

 

 Poster_2020_01_23_BelugaXL.pdf (145 KB)

Date:
Time:
23.01.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Veronique Roca, BelugaXL Technical Director & Chief Engineer, Airbus
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

19

Mar

2020

18:00

RAeS lecture in cooperation with DGLR, HAW-Hamburg & VDI

 

Describing the life of a Royal Air Force fighter pilot in the 1970s with a focus on the exciting job of chasing Soviet Tu-95 'Bear' long-range reconnaissance aircraft over the North Sea as they approached UK airspace.

In addition Nick will also talk shortly about his experiences flying the A340-600 and other Airbus aircraft

 

During a 19 year career in the RAF, Nick moved from the Phantom to the Hawk T1 trainer as an A1 fast jet Qualified Flying Instructor, then back to the Phantom to become a Qualified Weapons Instructor.  He then moved to Australia on an exchange tour flying the F/A 18 for the No 77 Sqn RAAF, and finally back to the UK to fly the Panavia F3 Tornado Air Defence Variant.

After obtaining his Air Transport Pilot’s Licence and leaving the military, Capt. Nick joined an airline, flying the Airbus A340-300, Airbus A340-600, and the Airbus A330-300 on long haul flights.

 

Listen to podcast with Nick Anderson

Date:
Time:
19.03.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Captain Nick Anderson, Senior Airbus Captain (rtd.) at Virgin Atlantic and ex-RAF fighter pilot
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

02

Apr

2020

18:00

RAeS Lecture in cooperation with DGLR, HAW-Hamburg & VDI

 

The lecture looks at how Concorde came into existence. It starts with the Supersonic Transport Committee in the UK, and early research in France, and covers a selection of alternative SST configurations. Next comes the establishment of a joint Anglo-French programme and descriptions of the workshare and various areas of necessary research (engines, materials, etc). Then an assessment of the noise issue, back-up research aircraft, and finally flight testing. The talk ends with Concorde's entry into service.

Date:
Time:
02.04.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Tony Buttler AMRAeS, Aviation Historian
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

14

May

2020

18:00

RAeS Lecture in cooperation with DGLR, HAW-Hamburg & VDI

 

More information about Rich Graham

 

The worlds fastest and highest flying aircraft was conceived as early as 1958 by the renowned aircraft engineer, Kelly Johnson. The gigantic leap in technology he and his engineers had to overcome at the Lockheed Skunk Works was phenomenal. Built in total secrecy, the first Blackbird flew on April 26, 1962. The Blackbirds only purpose was to gather highly classified intelligence on hostile countries around the world. Flying at Mach 3+ speeds and cruising at over 85,000 feet, the SR-71 could survey over 100,000 square miles every hour, gathering millions of bits of intelligence. When cruising at over 2,200 mph, with skin friction temperatures reaching 600 degrees F., the SR-71 performed at its very best.

Col. Richard Graham flew the Lockheed SR-71 Blackbird from 1974-1981. 

Date:
Time:
14.05.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Col. Richard "Rich" Graham, USAF Retd.
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hörsaal 01.11 Berliner Tor 5 (Neubau), 20099 Hamburg
Contact:
Richard Sanderson  

28

May

2020

18:00

DGLR lecture in cooperation with HAW Hamburg, RAeS Hamburg, VDI & ZAL

 

So alt wie die Raumfahrt ist die Idee von Raumfahrzeugen mit Flügeln für die Rückkehr nach ihrer Mission ins All. Vereinzelte Entwürfe benötigen Flügel auch für den Start. Insgesamt sollte damit eine Wiederverwendbarkeit von Raumflugkörpern etabliert werden. Allerdings erreichten zahlreiche Konzepte nie die Einsatzreife, obwohl z.B. das deutsche Transportsystem "Sänger" durchaus zukunftsträchtig erschien. Erfolgreich war hingegen der 30 Jahre lange Einsatz der Space Shuttles der NASA von 1981 bis 2011 als Multifunktions-Raumtransporter, welche u.a. zum Aufbau der Internationalen Raumstation ISS genutzt wurden. Für neue staatliche und private Raumfahrtprogramme kommt derzeit (z.B. für die X-37B) und künftig (z.B. für den "Dream Chaser" und die XS-1) auch wieder Shuttle-Technologie zur Anwendung.

 

Download poster

Date:
Time:
28.05.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Dr. rer. nat. Thilo Günter, DGLR Hamburg
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg (HAW), Berliner Tor 5 (Neubau), Hörsaal 01.11
Contact:
Richard Sanderson  

04

June

2020

18:00

Ecolabel for Aircraft

DGLR lecture in cooperation with HAW Hamburg, RAeS Hamburg, VDI & ZAL

 

In 2019 EASA started work on a definition of a labeling system for the aviation industry. Work with students at HAW Hamburg lead to a definition of an Ecolabel for Aircraft already in 2017. The lecture reports on international progress with reporting and labeling schemes related to aircraft. The HAW Hamburg definition of an Ecolabel for Aircraft is explained, based on which commonly used passenger aircraft are evaluated. This leads to straight advice for travelers about what to observe when booking a flight in order to limit the environmental footprint.

Date:
Time:
04.06.2020
18:00 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz MSME, HAW Hamburg
Location:
 
Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Berliner Tor 5 (Neubau), Hörsaal 01.11
Contact:
Richard Sanderson  

16

June

2020

18:30

Annual Gerhard Sedlmayr Lecture

RAeS lecture in cooperation with DGLR, HAW Hamburg, VDI & ZAL 

Lecture in English

Date:
Time:
16.06.2020
18:30 Uhr
Add to Calendar:
Speaker:
Steve Roberts, Head of Business Development, Martin-Baker
Location:
 
Airbus Auditorium Hs.25, Airbus Operations, Kreetslag 10, 21129 Hamburg. (Main Entrance / Osttor)
Contact:
Richard Sanderson